Jan-Maarten Heideman wint opnieuw in Amsterdam; Jenita Hulzebosch boekt zesde overwinning
Ook in Amsterdam bleek Jan-Maarten Heideman over het sterkste eindschot te beschikken. Gegangmaakt door zijn Wehkamp-ploegmaten was hij in de eindsprint van het peloton iedereen te snel af. Diverse pogingen van onder andere Peter Baars en Henk Angenent om tijdens de wedstrijd los te komen uit het peloton liepen door de vele controlerende ploegen op niets uit. Hierdoor moest het eindspel de beslissing brengen. Henk Angenent probeerde in de laatste ronde nog om van kop af als eerste de finish te bereiken, maar werd op het laatste rechte eind gemakkelijk afgetroefd door Jan-Maarten Heideman, die daarmee zijn vierde Unox-cup overwinning kon vieren. Tevens schoof hij hiermee op naar de tweede plaats in het klassement met minimale achterstand op Miel Rozendaal, die niet verder kwam dan een tiende plaats. Heideman won in Amsterdam op zijn nieuwste technische aanwinst: de carve-schaats.
Jenita Hulzebosch behaalde haar zesde Unox-cup overwinning. Hoewel ze er dit keer niet in slaagde om een ronde voorsprong te nemen, bleek ze ook in de eindsprint van het peloton de sterkste te zijn. Janny Zonderland werd knap tweede, vlak voor Henny Bok.
Bij de B-rijders verscheen de winnaar van alle vorige wedstrijden, Andres Landman, vanwege langebaan-verplichtingen niet aan de start. De mogelijkheid om hierdoor een overwinning te behalen werd aangegrepen door Jurgen Meijer. Toen Richard Kramer uit het peloton ontsnapte was hij de enige die nog aansluiting kon vinden. In de eindsprint was hij vervolgens de snelste van de twee. Ondanks zijn afwezigheid blijft Andres Landman aanvoerder van het klassement.
Uitslag: Heren A, Dames en Heren B
Jan Zwanenburg (27-11-99)
Heideman op carve-schaats naar historische zege
Het
marathonpeloton werd zaterdag voor de aanvang van de negende
KNSB/Unox-wedstrijd in Amsterdam verrast door een moeilijk woord:
carve. Jan Maarten Heideman introduceerde het nieuwigheidje. Na
afloop van de race over honderd ronden had de fysiotherapeut uit
Oldebroek veel aan zijn collega's uit te leggen.
Hij won op de carve-schaats met machtsvertoon de massasprint. De
helden van de laatste Elfstedentocht Henk Angenent en Erik
Hulzebosch werden tweede en derde. Het was de derde keer dat
Heideman succes met een primeur had. In 1997 won hij als eerste
marathonrijder op de klapschaats een wedstrijd op kunstijs en een
jaar later was hij de eerste die op klapschaatsen een Nederlandse
titel op natuurijs in de wacht sleepte. In Amsterdam voegde hij
de carve-overwinning aan het rijtje toe.
Carve is door skiërs uitgevonden. De glij-lat is van voren en
achteren breder gemaakt. De afzet verbetert daardoor en dus gaat
het sneller. Bij het schaatsen is het niet anders. Het middelste
gedeelte van het glij-mes is een fractie van een millimeter
dunner dan de uiteinden en zorgt voor stabiliteit op het ijs.
Heideman kreeg woensdag van schaatsfabrikant Raps nieuwe
carve-ijzers onder zijn klapschaatsen.
Opgetogen stoof hij direct naar de ijsbaan in Dronten voor een
test. ,,Al na een rondje dacht ik: goh wat rijdt dit lekker. Ik
had ineens veel meer grip op het ijs. Op volle snelheid reed ik
zeventiende van een seconde sneller dan normaal. Dit is opnieuw
een revolutie in het schaatswereldje'', kraaide Heideman na zijn
debuut op de carve-schaats.
Helemaal gerust om er een wedstrijd op te rijden was hij niet. In
Amsterdam was hij zenuwachtiger dan ooit tevoren. ,,Ik was bang
zo hard te gaan dat ik de kussens in zou vliegen. Ik stond te
trillen op mijn benen. Maar onderweg voelde ik wel dat het goed
zat. Ik kon veel beter mijn slagen afmaken en in de bochten
hoefde ik minder vaak over te stappen. Ja, elke slag was raak.''
Wetenschappelijke berekeningen over de snelheidtoename van de
carve-schaats zijn er volgens Heideman niet gemaakt. Maar hij is
er van overtuigd dat op zeer korte termijn het ene wereldrecord
na het andere met de carve-schaats gaat sneuvelen. ,,Voor het
langebaanschaatsen biedt de carve-schaats ongekende
mogelijkheden. Daar telt elke seconde. In de marathon is dat
anders. Als iedereen er op rijdt, heb je weer verschillende
winnaars.''
Hilarisch waren de opmerkingen over de carve. Sommigen wisten het
woord niet eens goed uit te spreken. ,,Ik had nog nooit van
'scharren' gehoord'', zei Dries van Wijhe, de pr-man van het
Wehkamp-team waar Heideman deel van uitmaakt. ,,Flauwekul, dat
kappen'', zei Hulzebosch. ,,Ik heb de laatste weken nog nooit zo
goed gepresteerd, waarom zou ik dan van materiaal veranderen'',
vond Hulzebosch. ,,Het zal wel een modetrend zijn'', reageerde
Piet Kleine, de oudste in het peloton.
De wedstrijd in Amsterdam was een saaie. De eindsprint bood enig spektakel. Heideman werd tot tweehonderd meter voor de finish gelanceerd door zijn ploeggenoot Haico Bouma. Daarna kwam Heideman op kop die zijn concurrenten vervolgens ver in de schaduw zette. ,,Zonder carve-schaats had hij ook gewonnen. Hij is gewoon de snelste sprinter van het peloton'', constateerde de nummer twee, Angenent, nuchter.
ANP (28-11-99)