Evert Slager steunt schaats- en skeelerploeg met hart en ziel

’Sporters zijn ons visitekaartje...’

Evert Slager is geen onbekende in de wereld van marathonschaatsen en skeeleren. Voordat hij negen jaar geleden begon met zijn bedrijf in industriële dienstverlening, maakte hij zelf deel uit van het peloton. Als startende ondernemer kon hij niet meer de tijd vrij maken om die sport te bedrijven op het niveau dat hij gewend was. Geen wonder dat Slager wel meteen de sport aangreep om zijn naam op de zakelijke markt onder de aandacht te brengen. Inmiddels is het bedrijf alleen maar gegroeid en met ongeveer 250 werknemers in verschillende vestigingen in de industriële dienstverlening, technische dienstverlening en schilderwerken uitgegroeid tot de Slager Groep. Wat gebleven is, is de betrokkenheid bij de sport.

Sporten en zakendoen gaan hand in hand. Het klinkt heel logisch en het is voor een heel grote groep mensen ook vanzelfsprekend geworden om topsport te kunnen bedrijven. Doel van een sponsor kan echter alleen maar zijn dat hij meer naamsbekendheid krijgt en dat het in ieder geval op termijn iets oplevert. Evert Slager: ’’Ik heb als startende ondernemer vanuit mijn betrokkenheid met de sport de sponsoring vanaf het begin aangegrepen om regionale naamsbekendheid te krijgen. Maar voor mij is sponsoring wel direct iets anders geweest dan alleen maar geld geven. Met ons werk leveren wij kwaliteit en dat is iets wat wij ook terug willen zien in de beleving van sport. Zakelijk is de ontwikkeling heel snel gegaan, in de sport is dat niet anders. We hebben de keuze gemaakt om daar in mee te gaan, dus streven we er naar om ook voor de sporters alles tot in de perfectie te regelen. Wij hebben daarvoor dan ook een stichting in het leven geroepen die zich daar helemaal aan kan wijden en aan het bedrijf eigenlijk alleen maar verantwoording hoeft af te leggen voor de besteding van de beschikbare middelen...’’

Evert Slager viel met sportsponsoring eigenlijk met de neus in de boter. Al in het eerste jaar dat hij een team marathonschaatsers op de been brengt, wordt de Elfstedentocht verreden en wint Klasina Seinstra in het rood en wit van Slager. In de jaren daarna is het budget alleen maar gegroeid. ’’Sponsoring op dit niveau en in deze omvang is natuurlijk allang niet meer te verkopen als het toevallig de hobby van de baas is. Dat het toevallig schaatsen en skeeleren is geworden, is uiteraard mijn persoonlijke voorkeur. Maar het is ook omdat het in de regio enorm leeft. We hebben voor ons werk heel veel contacten in de agrarische wereld en schaatsen en skeeleren ligt die mensen vaak na aan het hart. We gebruiken de sport dan ook graag als instrument voor een nauw contact met onze relaties. De tijd dat we het puur voor naamsbekendheid deden, is voorbij. We nemen relaties nu mee naar een wedstrijd en laten mensen zelf ontdekken waar wij mee bezig zijn en zij waarderen dat. De zakelijke besprekingen komen dan gemakkelijker op gang.’’

Relaties

Evert Slager is van mening dat nog te weinig ondernemers de mogelijkheden van sportsponsoring hebben ontdekt. ’’Ik denk dat bedrijven er veel meer mee kunnen doen dan tot nu toe gebeurt. Je kunt overal een advertentie kwijt, maar je bent dan zelf niet echt creatief bezig om contact te zoeken met relaties of toekomstige opdrachtgevers. In het rijtje advertenties ontdekken mensen niet hoe je werkelijk met mensen omgaat. Dat is iets wat je wel terug kunt vinden in de sport.
Heel vaak heb je door naamsbekenheid in de sport een gemakkelijke ingang bij nieuwe relaties. Het gesprek gaat dan eerst een half uur over schaatsen en de Elfstedentocht. Je kunt in een ontspannen sfeer zonder veel inspanning het vertrouwen winnen. Als zakenman kun je daar op het juiste moment je voordeel mee te doen...’’

Sporter

Vraag is natuurlijk of je misschien zelf sporter moet zijn geweest om door door die bril te kunnen kijken. ’’Ik denk dat het heel handig is als je weet wat er in een sporter omgaat. Niet alleen voor mij als sponsor, maar ook voor de sporter. Als het even niet goed gaat, weet ik hoe dat voelt. Omdat ik zelf die ervaring heb, kan ik dat relativeren en er over praten. Als zakenman zou ik kunnen eisen dat alleen eerste plaatsen tellen en als dat niet lukt een ander zoeken die dat wel kan. Natuurlijk ben ik heel kritisch. Maar dat mag. In overleg met de ploegleiding die ik daarvoor heb ingehuurd, proberen we er het beste uit te halen. Maar als dat toevallig een keer niet lukt, dan is dat niet anders. En dan is het inderdaad gemakkelijk dat je elkaar begrijpt...’’

Slager heeft een complete ploeg met vier mannen die stuk voor stuk in staat moeten worden geacht om aan de top rijden en een kwartet vrouwen onder leiding van Elfstedenwinnares Klasina Seinstra. ’’Na haar overwinning in de Elfstedentocht hebben we met Klasina Seinstra zoveel beleefd dat we haar gewoon niet meer kwijt wilden. Ik heb, ook al weer uit mijn hart als sporter, enorm veel bewondering voor haar. Toen zij vorig seizoen dan ook met de mededeling kwam dat ze eigenlijk wilde stoppen met marathonschaatsen, respecteerde ik dat. Maar heb haar in een eerste reactie ook gezegd dat dat gewoon niet kon. Gelukkig hebben we daar veel over kunnen praten en hebben we onder haar leiding nu een compleet nieuwe ploeg op het ijs. Haar instelling past heel goed bij de visie die ons bedrijf heeft. Daarom heeft ze van ons alle vrijheid gekregen om met een nieuwe ploeg te beginnen met meiden die waarschijnlijk nog heel veel van haar kunnen leren.

Ik verwacht zeker dat we daar nog heel leuke dingen van gaan zien dit seizoen. Voor Klasina Seinstra zelf is het natuurlijk ook een hele uitdaging, ze is de eerste vrouwelijke ploegleider in marathonland. Om het marathonschaatsen verder op te krikken, zou elke ploeg er eigenlijk een paar dames bij moeten trekken. Met onze ploeg beginnen we helemaal opnieuw, omdat Klasina vorig seizoen alles kon winnen wat zij wilde. Maar ik twijfel er niet aan dat zij nu ook in staat is om hiervan binnen de nieuwe ploeg veel over te brengen op de anderen...’’

Visitekaartje

Als sporters negatief in het nieuws zijn, zijn ze vaak onlosmakelijk verbonden aan het bedrijf. Te denken valt aan de beerput bij bijvoorbeeld PDM en TVM bij het wielrennen. ’’Een sporter is het visitekaartje voor het bedrijf. De kleding en de auto draagt de naam van de sponsor. Als sporter moet je daar mee om kunnen gaan. Als er op wat voor mannier dan ook dingen gebeuren die niet positief zijn voor mijn bedrijf, dan is het voor de sporter nog dezelfde dag einde verhaal. Dat recht heb je als sponsor en dat weet elke sporter...’’

Twee kanten

Schaatsers en skeeleraars worden op dit moment voor heel lange termijn gecontracteerd en bedragen die ze verdienen worden alleen maar groter. De amateursport van dit moment wordt professioneel aangepakt. ’’Ik zelf heb daar een dubbel gevoel bij. Het marathonschaatsen kan nu twee kanten op. Of er komen meerdere echt grote bedrijven die het gemakkelijk op kunnen pakken. Als die er de komende winter niet komen, is dat wat een aantal grote sponsors nu doen, de doodsteek voor het marathonschaatsen. Met twee of drie ’mega sponsors’ die de dienst uit maken, omdat die met een budget werken dat loopt naar een miljoen gulden, dan kan de rest niet meer mee doen. Zelf ben ik apentrots dat wij als vrij kleine organisatie nu een ploeg op de been hebben met jongens die zich stuk voor stuk kunnen meten met de top van nu. Zelf hebben we het met co-sponsoring dit jaar nog weer beter voor elkaar. De jongens hebben allemaal een auto tot hun beschikking en een begeleiding die tot in de puntjes is geregeld...’’

De marathonploeg van Slager Industriële Dienstverlening is voor dit seizoen als volgt samengesteld:

A-rijders: Ard Alderts (Sint Nicolaasga), Frans de Ronde (Amsterdam), Miel Rozendaal (Warmenhuizen) en Bertjan van der Veen (Joure). Coach: Co Giling.

Dames: Henny Bok (Scharsterbrug), Kea Lootsma (Gaastmeer), Janny Zonderland (Sint Nicolaasga) en Linda Verdouw (Oudewater). Coach: Klasina Seinstra;

Verzorging: Rinus Sentse.

Eigen website

bijgewerkt: 28-02-00


www.MARATHONSCHAATSEN.nl