Vroeg-natuurijsbaan van 5 km is haalbaar

Heideman bij rapport 'Nieuwe IJstijd' overladen met positieve reacties

Een vroeg-natuurijsbaan van 5 kilometer is haalbaar. Een onderzoeksrapport van vier gerenommeerde Nederlandse ondernemingen biedt marathonschaatser Jan Maarten Heideman deze conclusie. Zijn idee leverde hem in de afgelopen weken al een lawine aan positieve en concrete reacties op uit het bedrijfsleven, van de overheid en uit de schaatswereld.

'Een land vol kennis voor een Nieuwe IJstijd' is de titel van het rapport over het onderzoek naar de technische, planologisch en financiële haalbaarheid van een vroeg-natuurijsbaan in Nederland.

Het rapport is samengesteld door energiebedrijf Essent N.V., TNO Milieu, Energie en Procesinnovatie (MEP) uit Apeldoorn, DHV-AIB B.V. uit Eindhoven en Deerns raadgevende ingenieurs B.V. uit Rijswijk. In opdracht van de Stichting Hendrick Avercamp nu, waarvan schaatser Heideman voorzitter is, is hun onderzoek hiervoor uitgevoerd. De stichting wil met de resultaten van het onderzoek investeerders, eigenaren, exploitanten en schaatsliefhebbers interesseren voor een dergelijke baan.

Nederland beschikt over de technologische kennis en ervaring om een (vroeg)-natuurijsbaan van zo’n 5 kilometer lang en zo’n 5 meter breed te realiseren en in het schaatsseizoen van december tot en met februari op economische wijze tenminste 75 dagen in stand te houden, concluderen de onderzoekers. Hiervoor zijn gemiddeld per dag 4000 bezoekers nodig, jaarlijks 300.000. Kunstijsbanen in Nederland noemen dit bezoekersaantal ook wel voor één schaatsseizoen (oktober-maart).

Onder een vroeg-natuurijsbaan verstaat het rapport een baan die in een natuurlijk gezien aantrekkelijke omgeving ligt en waar de natuur een handje wordt geholpen zodat er ook bij lichte vorst of temperaturen boven het vriespunt geschaatst kan worden. Natuurijs is voor de meeste Nederlandse schaatsers een grote droom. Ze trekken er zelfs voor naar het buitenland. Het rapport mikt op tussen de 800.000 en ruim twee miljoen mensen die wel eens op natuurijs komen.

Het blijkt momenteel financieel, koeltechnisch en veiligheidstechnisch gezien het aantrekkelijkst een vroeg-natuurijsbaan aan te leggen op bestaande of nieuwe wegen, paden en verhardingen. Hiervoor is ook veel minder dik ijs nodig dan op waterwegen, een mogelijkheid die het rapport ook beschrijft. De vroeg-natuurijsbaan is volgens het rapport op bedrijfseconomische wijze zelfstandig te exploiteren. Buiten beschouwing zijn gebleven de extra inkomsten die deze nieuwe sportvoorziening kan opleveren voor recreatie en toerisme, of exploitatie voor andere sporten zoals skeeleren, wielrennen, auto- en motorsport.

De onderzoekers concluderen dat Nederland over veel mogelijkheden beschikt om een (vroeg)-natuurijsbaan in of nabij woon- en werkgebieden, landbouwgebieden en natuurgebieden te realiseren, waarbij gedacht kan worden aan combinaties met bestaande of nieuwe voorzieningen voor sport, recreatie en toerisme. Het rapport schetst vier ontwikkelingsscenario's: leisure (bij recreatie- en attractieparken), sports (clustering met sport en sportgerelateerde activiteiten), infrastructure (bij moderne infrastructurele voorzieningen) en portable tracks (demonteerbare baan voor 'rondje rond de kerk').

Een (vroeg)-natuurijsbaan is in de ogen van Jan Maarten Heideman zeer vernieuwend en kan zo zijn oordeel een 'Nieuwe IJstijd' inluiden in Nederland. Hij zelf wil er vooral graag het eeuwenoude wintergevoel van natuurijs mee oproepen. Prachtige winterfoto's in het rapport dragen hier ook aan bij. Ze zijn van bekende Nederlandse fotografen (Werry Crone, Soenar Chamid, Marcel Antonisse, Cor Mulder, Leo Vogelzang, Karel Zwaneveld en Martin de Jong) uit de laatste tien jaar.


Stichting Hendrick Avercamp nu
Bollertweg 13
7275 BH Gelselaar
tel. 0545-481339

© marathonschaatsen.nl


www.MARATHONSCHAATSEN.nl