Voorstel nieuwe organisatie-structuur KNSB

Gevolgen voor het marathonschaatsen vooralsnog onduidelijk

De KNSB staat aan de vooravond van een ingrijpende verandering in het organisatiemodel. Als het Algemeen Bestuur en het Bondscongres ermee instemmen, komen er aparte autonome divisies voor breedtesport en topsport met eigen besturen en een eigen directeur. De beide divisies stellen ieder afzonderlijk hun eigen beleid vast en leggen dit ter goedkeuring voor aan het Bondsbestuur. Dit deelt - na instemming met de beleidsvoorstellen - de beschikbare middelen toe aan de verschillende onderdelen en activiteiten. Dit op advies van een zware commissie onder leiding van oud-topschaatser Ard Schenk. Die had als opdracht voorstellen te doen om de topsportactiviteiten binnen de KNSB verder te ontwikkelen en te professionaliseren. De commissie is in september 2008 geïnstalleerd en heeft afgelopen dinsdag haar bevindingen gepresenteerd aan het Algemeen Bestuur van de KNSB.

Met deze nieuwe manier van werken ontstaat volgens de commissie meer duidelijkheid over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen de totale KNSB-organisatie en krijgt topsport de positie die nodig is om snel en daadkrachtig te kunnen handelen, maar waarbij de verbinding met de breedtesport is gewaarborgd. Sporters en de commerciële merkenteams krijgen meer invloed op het beleid. Onderzoek naar een nieuw verenigingsmodel is vorig jaar in gang gezet nadat wrijving was ontstaan tussen de gewesten en Topsport binnen de KNSB. In vervolg daarop voerde het algemeen bestuur breed overleg met de achterban. Daaruit kwam naar voren dat binnen de KNSB-geledingen steun bestaat voor verandering in de organisatiestructuur.

Wat dit voor het (beleid van het) marathonschaatsen in totaliteit gaat betekenen is nog volstrekt onduidelijk. De "vernieuwde" Sectie Marathon zal worden belast met voorbereiding, advies en uitvoering van het beleid. Het beleidsbepalende deel is echter verspreid over de divisies top- en breedtesport, waarbij ook het bondsbureau waarschijnlijk een invloedrijke rol zal houden. De rol van de sectie is daarbij verder beperkt tot nationale wedstrijden, zo valt uit het rapport op te maken. Dat betekent dat het regionale beleid versnipperd blijft bij de gewesten cq. regio's, waardoor een eenduidig beleid nog steeds ver weg lijkt (praktisch voorbeeld: categorie-indelingen, promotie/degradatie-regelingen, deelname aan nationale wedstrijden o.a. natuurijs). Een afvaardiging van de marathon merkenteams (VMS?) krijgen daarnaast wellicht ook een (bestuurlijke) invloed in de divisie topsport.

De beleidsmatige en bestuurlijke aansturing van het marathonschaatsen zal dus direct dan wel indirect voort moeten komen vanuit de sectie marathon, de divisie breedtesport, de divisie topsport, het bondsbureau, de gewesten (lagere niveaus), wedstrijdorganisaties en merkenteams (VMS), met ieder weer hun eigen besturen/directies, waarbij ook de sporters zelf een grotere inbreng zullen moeten krijgen en tevens de (hoofd)sponsor(s) en de televisie uiterst "betrokken" zullen willen blijven. Daarbij zal uiteraard ook het integrale beleid van de KNSB gevolgd moeten worden en zal er afstemming moeten zijn met de andere secties om de gewenste eenduidigheid te handhaven. Een enorm bestuurlijk belangenveld dus en wie uiteindelijk bepaalt wat er gebeurt en hoe het gaat met de financiële stromen blijft de vraag, want de Sectie Marathon is in ieder geval niet beleidsbepalend. Nu is juist het marathonschaatsen sterk door de koppeling van breedte- en topsport en zou uit dat oogpunt dus juist behoefte hebben aan een integraal en autonoom beleid. Of dit alles met dit nieuwe model beter zal gaan werken dan nu is dus maar zeer de vraag, maar laten we het hopen....



Meer info: KNSB

© marathonschaatsen.nl


www.MARATHONSCHAATSEN.nl