Regiorijders in de ban van kunst-natuurijs FlevOnice

Onder de zwarte hemel word je in de verte, in de oranje gloed van de verlichting, de rijders gewaar. De pelotons worden vergezeld van jurywagens aan de linkerzijde van de baan. De jury op de finishstraat kan aan de hand van de koplampen van deze auto’s het peloton volgen, terwijl ondertussen met enige regelmaat de ruiten van de jurywagen aan de finishstraat worden ontdaan van een dun ijslaagje. De temperaturen zijn gedaald tot diep onder het vriespunt en terwijl overal in Nederland het prille natuurijs wordt betreden, strijden hier de regionale marathonrijders om de zege op de langste kunstijsbaan ter wereld, FlevOnice.

Terwijl de eerste van de drie wedstrijden voor regionale marathonschaatsers werd verreden onder mistige omstandigheden met temperaturen boven nul, worden de laatste twee wedstrijden verreden onder temperaturen diep onder nul. De jury kan er alleen maar om lachen: van natuurijs gaan alle schaatsharten harder kloppen. Oók de harten van de marathonschaatsers die FlevOnice hebben verkozen boven het ‘echte’ natuurijs. Het woord “Elfstedentocht’ valt regelmatig, hoewel het juist in Friesland niet hard genoeg vriest. Maar de winter duurt nog lang en de basis voor natuurijs is allang gelegd. En zolang er nog geen Elfstedentocht op het programma staat, is er maar één plek waar je je kunt voorbereiden op de tocht der tochten: FlevOnice.

In slechts enkele weken tijd hebben organisatoren Piet Bierma en Cor Vahl van STG Dronten in samenwerking met de KNSB en FlevOnice een drietal marathons georganiseerd voor marathonrijders en -rijdsters in het Noord-Oost circuit. Voor de landelijke topcompetitie en de dames was al een Superprestigecompetitie georganiseerd over vijf wedstrijden. Ook voor de regiorijders, die niet op landelijk niveau opereren, moet een compleet programma klaarliggen, oordeelt de organisatie.

Dit idee wordt door alle belanghebbenden met vreugde ontvangen. Massaal hebben de regiorijders zich aangemeld voor de marathons over een zestal ronden van 5 kilometer. De dames rijden op de eerste avond een wedstrijd over vier ronden. “We hebben voor elke categorie één wedstrijd georganiseerd,” licht de organisatie toe. “Het was te kort dag om een complete competitie in te richten. Bovendien moet een nieuwe competitie wel aansluiten op de bestaande competitie en moet het passen in het schema van de wedstrijdrijder.” Maar na afloop van de drie wedstrijden is iedereen enthousiast. Rijders verzoeken om meer wedstrijden en ook de organisatie ziet dit graag gebeuren. Roel Ketelaar van FlevOnice is eveneens enthousiast en heeft al aangegeven bereid te zijn meer wedstrijden te laten plaatsvinden. “Het is nu aan ons om in de zomermaanden te bezien wat de mogelijkheden zijn. Het liefst zouden we een tweede competitie opzetten, naast de reguliere kunstijscompetitie”. Marathonschaatsers zullen altijd natuurijsliefhebbers zijn. Een dergelijke competitie zou dus een waardevolle aanvulling kunnen zijn.

© marathonschaatsen.nl


www.MARATHONSCHAATSEN.nl