Rondewinst voor punten in Zesdaagse-klassement

Sectie Marathon KNSB zoekt spanning tot het eind

Bij de komende Marathon Zesdaagse, die van 7 t/m 12 december op zes verschillende ijsbanen in Nederland zal worden verreden, zal er voor alle categorieën een alternatieve klassementsbepaling plaatsvinden. Niet het totale aantal punten is primair van doorslaggevende betekenis, maar het totale aantal uitlooprondes is in eerste instantie bepalend voor het eindklassement. Ook eventuele rondes achterstand worden hierbij verdisconteerd.

Opzet hiervan is om het klassement langer spannend te houden. Doordat het nu tot in de finale mogelijk is de Zesdaagse te winnen - door een extra ronde uit te lopen - hebben vele rijders tot de laatste dag nog kans op de eindzege. Ook de kansen van de niet-sprinters nemen hierdoor toe. Of dit het aanvallende rijden werkelijk zal bevorderen is echter nog de vraag. Een uitloopronde meer of minder kan allesbepalend zijn en dus zullen juist de knechten in de topteams het peloton zo lang mogelijk bij elkaar willen houden en uitlooprondes van concurrenten trachten te voorkomen. In ieder geval blijft tot de laatste fase van de Zesdaagse alles open en dat zal deze meerdaagse competitie er - ook voor het publiek - zeker boeiender op maken.

Overigens worden verliesrondes ook meegeteld in de berekening. Een wedstrijd op het eind “laten lopen” is er dus niet meer bij, want het aantal rondes voor/achter wordt bepaald bij de finish van het peloton. Tevens houdt dit in dat een valpartij tijdens één van de wedstrijden waarschijnlijk fataal is voor een goede klassering (als daarbij een ronde achterstand wordt opgelopen). Twee rondes achterstand (in 1 wedstrijd) betekent overigens eliminatie uit de Zesdaagse.

Een ander nieuwtje, dat in de nieuwe Marathon Info van de KNSB bekend werd gemaakt, is dat komend seizoen het laatste is, waarin individuele rijders worden toegelaten tot het A-peloton. Vanaf volgend seizoen is er alleen nog plaats voor ploegen (merkenteams) en zal elke rijder dus een plaats in een ploeg moeten krijgen. Als overgang mag in seizoen 2005-2006 een ploeg nog uit twee rijders bestaan, maar het seizoen daarna is het verplichte aantal vier. Wat voor gevolgen dit heeft voor bijvoorbeeld promotie-degradatie-regelingen en buitenlandse (gast)rijders is nog niet duidelijk.

Internationaal gezien krijgt naast de demo-marathon bij de World Cup in Heerenveen de opzet van een natuurijscompetitie steeds meer gestalte en dit zal in seizoen 2005-2006 dan ook moeten uitmonden in een competitie op buitenlands natuurijs (Oostenrijk, Finland, Canada en wellicht Zweden).

© marathonschaatsen.nl


www.MARATHONSCHAATSEN.nl