Heideman komt met snel-wisselschaats

Uitvinding Jan Maarten Heideman en Gert Ruitenberg brengt omwenteling

De Formule 1 dendert binnen in de Elfstedentocht. De Tocht der Tochten is niet meer te winnen zonder de snel-wisselschaats van marathonschaatser Jan Maarten Heideman en Gert Ruitenberg, broer van de schaatsers René en Henri. Zij ontwikkelden samen met schaatsfabrikant Raps en het bedrijf ALMI uit Vriezenveen een supersnel systeem dat het marathon- en natuurijsschaatsen op z'n kop zet.

Basis voor de uitvinding van het in de gemeente Oldebroek wonende tweetal, is de laatste Alternatieve Elfstedentocht in het Finse Kuopio, die door Heideman werd gewonnen. Hij haalde in maart deze grote prijs binnen door twee spectaculaire schaatswissels. Omdat hij zich toen nog moest behelpen met vaste schoenen op zijn klapschaatsen ging te veel tijd verloren. Dit zette hem aan het denken. Schaatssponsor DSB Bank bleek zo gevoelig voor zijn ideeën dat werd besloten teammedewerker Gert Ruitenberg enige tijd vrij te maken om samen aan een oplossing te werken. Die werd snel gevonden. Het prototype is al klaar.

Heideman zelf kreeg in het verleden reeds grote bekendheid door een groot aantal succesvolle experimenten en vernieuwingen in de schaatssport (klapschaats, carveschaats, 3D-schaats en haaienvinnenpak). Maar het is de eerste keer dat hij zelf direct aan de wieg staat van de uitvinding. Gert Ruitenberg is een vindingrijke cycle crosser. In het verleden was hij motorcrosser en sleutelde hij veel aan Solexen, waarmee wedstrijden werden gereden. Hij veroverde met een Solexrace ook een Europese titel.

In Formule 1 en wielrennen

De vinding van Heideman en Ruitenberg bestaat hieruit dat het schaatsijzer in slechts enkele seconden is te verwisselen onder de schoen. Voor de snelle wedstrijdschaatsers bestaan nu dergelijke systemen nog niet (slechts recreanten kennen een model). Voor marathonschaatsers is het de ideale oplossing. Heideman hoeft nu ook niet meer zoals hem in het verleden als klassementsleider wel eens overkwam in de laatste ronden van een wedstrijd af te stappen vanwege een braam op de schaats, of rondenlang moeizaam op één been schaatsend te klooien met een braamsteentje.

Snelle wissels zijn nu alleen nog maar bekend uit het autoracen (bandenwissels bij de Formule 1) en wielrennen (wielen en vaak ook complete fietsen). Heideman noemt het triest dat door het ontbreken van zo'n mogelijkheid in zijn sport met een botte schaats vaak moet worden gestopt, dat je er zelfs een Elfstedentocht door kunt verliezen.

Ook doorbraak in langebaanschaatsen

De snel-wisselschaats zal ook doorbreken in het langebaanschaatsen, verwacht Heideman, die zelf ruime ervaring heeft als langebaanrijder. Naar zijn oordeel zullen zij heel veel baat hebben bij dit revolutionaire wisselsysteem. Zo kunnen zij bijvoorbeeld bij wisselende ijsomstandigheden, of voor zeer verschillende afstanden (500 meter en 5 of 10 kilometer) snel van ijzer wisselen en toch hun ideale stand van het ijzer onder de schoen behouden. Ook kunnen ze zo hun favoriete schoen blijven gebruiken. En bij het testen van de beste ijzers voor bepaalde omstandigheden kan vrijwel direct van het ene op het andere ijzer worden overgestapt. Zonder dit systeem is een vergelijking veel minder goed mogelijk.

Heideman en Ruitenberg wilden hun vinding ruim voor het nieuwe seizoen gereed hebben, om het materiaal ook goed uit te kunnen testen in zomertrainingen op ijs.

12-05-03


www.MARATHONSCHAATSEN.nl