Belangrijke info vanuit de rijdersraad

Na een voor marathonbegrippen "hete" zomer zijn we nu aanbeland bij de start van het nieuwe schaatsseizoen. Dit is een goed moment om de marathonrijders een korte update te geven van wat er zich heeft afgespeeld de afgelopen zomer rondom onze sport.

Na een voor de rijders bijna letterlijk in het water gevallen "Zweden" hebben een aantal rijders nog in Zweden een gesprek gehad met de toenmalige sectie. Uit dit gesprek kwamen een paar zaken naar voren en tevens namen deze rijders, waaronder Rene Ruitenberg, Ard Alderts en Henk Angenent zich voor alle A-rijders direct na het seizoen bij elkaar te roepen om over de situatie van gedachten te wisselen.

Tijdens deze vergadering op 7 maart besloten de rijders dat ze geen heil meer zagen in de vooruitgang door het zittende bestuur en zegden het vertrouwen op. Helaas ging dit eerst richting de pers en pas later is ook de sectie zelf ingelicht, wat nodeloos veel pijn heeft veroorzaakt bij de zittende bestuurders.

Ook werd een A-rijdersraad aangesteld, die de belangen van de rijders moesten gaan behartigen. Hierin namen naast bovenstaande rijders ook Erik Hulzebosch, Bert-Jan van der Veen en Ubbo Kuper plaats.

Tevens werd op deze vergadering een aantal reglements-wijzigingen voorgedragen, die Rene en Ard mee zouden nemen richting de "werkgroep Ter Beek". Deze werkgroep is in de herfst van 2001 opgericht, dus voor alle herrie van dit jaar, om de aantrekkelijkheid van het marathonschaatsen voor rijders, begeleiders en publiek nog verder te vergroten.

Na aanleiding van de herrie die door de rijders in de pers werd geschopt zijn een aantal dingen gebeurd. De rijders hebben gesprekken gehad met het Algemeen Bestuur, met de oude sectie en met nog een paar instanties. Tijdens de jaarlijkse vergadering met de gewesten besloot de sectie z’n taken neer te leggen omdat ze niet voor de rijders wilden staan als die toch geen vertrouwen hadden.

Door grote inspanningen van met name Bernard Fransen van het Algemeen Bestuur, is er rond juni een ad-hoc-commissie gevormd, met o.a. twee mensen uit de gewesten (waaronder marathonspeaker Ben Lieferink) met als taak in eerste instantie met name het komende seizoen te redden. Verder zou men een nieuw (al dan niet tijdelijk) bestuur proberen te vinden.

Vanuit deze groep is het dringende verzoek gekomen in elk geval namens de rijders alle rijen te sluiten, en een vertegenwoordiging namens iedereen te hebben. Immers, een sectie / commissie kan moeilijk met rijdersorganen zaken doen die er maar voor een deel van de rijders zitten. Men zou totaal ongeloofwaardig worden. Vandaar dat rond augustus de A-rijdersraad is samengevoegd met de oude rijdersraad, met daarin Neeke Smit (D), Tonny van Vliet (B) en Paul Rutten (V).

In de persoon van oud NOS-verslaggever Heinze Bakker werd een nieuwe voorzitter voor een tweede ad-hoc-commissie gevonden. Deze ad-hoc-commisssie heeft een meer permanent karakter, maar zal in eerste instantie ook slechts een jaar zitten. Na dit jaar zal de commissie bij ieders welbevinden wellicht overgaan in een nieuwe sectie.

Deze commissie heeft ten eerste het komende seizoen veiliggesteld, waarbij o.a. een aantal voorstellen uit het rapport van de "commissie Ter Beek" zijn doorgevoerd (leiderspak voor jongeren / puntenklassement, en nieuwe puntentelling). Daarnaast zal men de basis proberen te leggen voor de komende jaren.

Met Heinze Bakker hebben we een voorzitter van de (we noemen het maar) sectie, die erg dicht bij de sport(er) zelf staat, en voor de belangen van de rijders op komt. Dit vanwege zijn jarenlange ervaring tussen sporters en verslaglegging van wedstrijden wat bijdraagt aan het gevoel dat het met name om de sporters draait.

Dit houdt echter niet in dat een sectie volledig de ideeën van de rijders kan volgen. Ten eerste omdat de rijders het lang niet altijd eens blijken, ten tweede omdat er nu eenmaal meer belanghebbenden zijn als de rijders. Een sectie heeft, hoe je het ook wendt of keert te maken met rijders, ploegleiders, sponsors, gewestelijke baancommissies, scheidsrechters en nog een aantal groeperingen. Laten we hier veel rekening mee houden om onszelf niet een verwachtingspatroon voor te houden wat nooit en te nimmer waargemaakt kan worden.

Zo is het ook onmogelijk gebleken alle voorstellen die vanuit de rijders kwamen m.b.t. reglementswijzigingen door te voeren, en ook in de toekomst zal dat onmogelijk blijken.

Als laatste is deze zomer één ding duidelijk geworden: éénn van de belangrijkste zaken waaraan de vorige sectie "ten onder" is gegaan, is aan miscommunicatie. Niet alleen door henzelf, maar ook door de verdere groepen. Niemand leek met elkaar te spreken, er waren "-tig" belanghebbenden en iedereen praatte over iedereen. En zelden met elkaar. En als we niet oppassen zal dat ook nu weer het geval gaan worden.

Het is immers zo verleidelijk. Langs de baan met een paar rijders even lekker zeuren over wat er nu weer niet klopt is een stuk makkelijker als even te mailen of te praten met een sectielid zelf, of met je rijders-vertegenwoordiger. Het heeft als bijkomend voordeel dat je nooit zelf verantwoordelijk bent voor dat er niets gebeurt. Laten we hier als rijders alsjeblieft mee stoppen. Stuur gewoon een mail met je bevindingen naar rijdersraad@yahoo.com en er kan wat mee gedaan worden. Let wel, realiseer je altijd dat het echt onmogelijk is om al onze wensen te vervullen.

Laten we in elk geval de nieuwe ad-hoc-commissie de kans geven er wat van te maken komende winter. We hebben als rijders ontzettend veel bereikt afgelopen zomer. Echter, een nieuw bestuur kan niet van de ene op de andere minuut een complete competitie overhoop gooien en complete reglementen omgooien. Het zou een soort "LPF-circus" worden, en iedereen kent de geloofwaardigheid na 3 maanden daarvan.

Groeten,
jullie rijdersraad

16-10-02


www.MARATHONSCHAATSEN.nl